Polyester Plamuren

De Polyester plamuren zijn hoog gevulde, zeer goed schuurbare, met BPO katalysator snel uithardende polyester systemen met uitstekende hechtkracht op polyester, hout en, afhankelijk van het plamuurtype, verschillende metalen ondergronden.

Plamuren worden toegepast in verschillende industrieën zoals de auto schade herstel industrie,    polyester-industrie maar worden ook gebruikt door o.a. timmer- en schilderbedrijven. Maar ook voor de hobbyist zoals u.

Aluminium plamuur (aluspachtel RV)

  • Goed schuurbaar
  • Goede stabiliteit op vertical oppervlakken
  • Hoge elasticiteit
  • Kan ook gebruikt worden ter vervanging van vloeibare tin
  • Kleur: Zilvergrijs, metallic, grof

23,95

Op voorraad

BPO verharder voor polyester en vezelplamuur

  • Handige tube verpakking
  • Geschikt voor polyester-  en glasvezelplamuur
  • Hoge kwaliteit

Vanaf 1,95

BPO verharder wit voor vezelplamuur V11

  • Handige tube verpakking
  • Kleur wit
  • Geschikt voor glasvezelplamuur V11
  • Verpakking 50 gram

2,55

Op voorraad

De IJssel IJmofix Plamuur

  • Polyester plamuur
  • Snelle doorharding
  • Geschikt voor kleine reparaties

16,25

Op voorraad

De IJssel Spuitplamuur

  • Eenvoudig te spuiten
  • Makkelijk schuurbaar
  • Snelle uitharding
  • Incl. Harder

34,50

Op voorraad

De IJssel spuitplamuur verdunner Ethylacetaat

  • Verdunner voor spuitplamuur
  • Verpakking: 1 liter

17,75

Op voorraad

Glasvezelplamuur V11

  • Opvullen van diepe deuken
  • Glasvezelgevuld
  • Extra thixotroop
  • Goed vullend vermogen
  • Moet door kleverig oppervlak met andere plamuur worden afgewerkt
  • Goede hechting op staal, GVK, Hour en steen
  • Verwerkingstemperatuur  (20°C): ca. 4 - 10 minuten (afhankelijk van laagdikte)
  • Makkelijk te verwerken
  • Sterk resultaat
  • Verpakking 1.5 kg en 5 kg Incl. Bpo-Harder (keuze rood of wit)

Vanaf 32,50

Multiplamuur RV

  • Te gebruiken als vul en fijn plamuur
  • Licht schuurbaar
  • Goed vullend vermogen
  • Droogt snel
  • Hecht op veel ondergronden
  • Ook op verzinkte ondergronden
  • Goede hechting op op plaatstaal, gegalvaniseerde platen, aluminium, met tin gecoate platen, hout & GVK
  • Verwerkingstijd (20°C): ca. 3 - 4 minuten
  • Verpakking: 2 kg Incl. Bpo-Harder

31,50

Op voorraad

Poltix Reiplamuur

  • Goede hechting op polyester
  • Middelreactieve polyesterhars
  • Goed schuurbaar
  • Verpakking 15 kg met verharder

156,50

Op voorraad

Polyester Fijnplamuur RV

  • Goede hechting op staal, aluminium, gegalvaniseerd metaal & GVK
  • Fijne structuur
  • Kleine gaatjes vullen
  • Product strak te maken
  • Makkelijk te schuren
  • Verwerkingstijd (20°C): ca. 3 - 4 minuten
  • Verpakking: 250 gram, 1 kg , 2 kg Incl. Bpo- Harder wit

Vanaf 8,90

Polyester Vulplamuur RV

  • Voor het vullen van diepe deuken op horizontale en verticale oppervlakken
  • Goede hechting op op ijzer, staal, hout & GVK
  • Eenvoudig schuurbaar
  • Extra thixotroop
  • Droogt snel
  • Verwerkingstijd (20°C): ca. 4 - 5 minuten
  • Verpakking :2 kg Incl. Bpo-Harder

27,50

Op voorraad

Algemene informatie Plamuren.

Plamuur/Filler/Bondo.

Het lijkt eenvoudig, maar er zit nogal verschil onderling in de verschillende soorten plamuur en de toepassingen hiervan, met als gevolg dat een verkeerd gebruik/toepassing snel gemaakt is met alle gevolgen van dien na verloop van tijd.

Globaal zijn er 3 plamuur soorten te onderscheiden (in de jachtbouw)

  • Polyester plamuur (wordt ook wel staalplamuur genoemd)
  • Epoxy plamuur.
  • Alkyd plamuur

Polyester plamuur

Kenmerken:

  • Twee componenten, met verharder.( een klein tubetje rode BPO pasta bijgeleverd)
  • Korte uithardingstijd
  • Krimpt een beetje bij uitharding
  • Alleen voor boven water toepassingen(in de scheepvaart)

Polyesterplamuur ook wel staalplamuur genoemd,kan zowel op een ondergrond van  polyester,hout, als staal worden gebruikt. 
Dit type plamuur, op een basis van onverzadigde polyester, wordt ook zeer veelin de auto branche gebruikt, omdat het grote voordeel de snelle uitharding is. 
Deze plamuur soort is na het aanbrengen al na een half uur schuurbaar.Uitermate geschikt voor snelle reparaties en noodreparaties. 

Nadeel van dit type plamuur is dat het vocht opneemt in geringe mate.Dit kan ook vocht uit de omgevings lucht zijn, als de plamuur bijvoorbeeld overdag wordt aangebracht en niet dezelfde dag direct van een dekkende toplaag voorzien wordt; primer, verf of lak en het ’s nachts vochtig wordt zal dit gebeuren. De plamuur zal dit vocht later willen afgeven als de temperatuur overdag weer hoger wordt.

Gevolg is dat dit vocht opgesloten blijft tussen de uitgeharde plamuur en de verf/laklaag.
Dit kan resulteren in een plaatselijke slechte hechting van de verf/lak.
Deze plamuur is niet geschikt om grotere gaten op te vullen,omdat de plamuur te hard wordt,en de uitzetting bij warmte verschillen (zomer/winter) te groot is tov van de ondergrond waar deze op aangebracht is hout of staal).

Gevolg is dan scheurvorming in de plamuur of op de overgang van de ondergrond naar de plamuur.

Voor grotere gaten in polyester laminaat is hiervoor een speciale polyester plamuur ontwikkeld, namelijk glasvezelplamuur. 
Dit is polyester plamuur met een toevoeging van losseglasvezels, die dienen als een wapening/versterking. 
Dit geeft een vrij grof uiterlijk na uitharding en zal dan ook af geplamuurd moeten worden met een gewone polyester plamuur.

Epoxyplamuur

Kenmerken:

  • 2-componenten plamuur
  • Water en chemicaliën bestendig
  • Voor bijna alle ondergronden toepasbaar
  • Voor onderwater toepassing en boven water toepassing (scheepvaart)
  • Voor grotere en kleine laagdiktes toepasbaar(evt. in meerder lagen)

Dit is de meest gebruikte plamuur in de jachtbouw en is gemaakt op basis van een epoxy.Op grotere schepen worden soms wel honderden kilo’s epoxyplamuur aangebracht,dit om alle oneffenheden weg te werken en de scheephuid een spiegelglad uiterlijk te geven. Vervolgens volgt veel schuurwerk en wordt een groot deel er dus ook weer afgeschuurd.
Er bestaan meerdere soorten epoxyplamuur,professionele bedrijven werken meestal met een grove soort om diepere gaten  en deuken  te vullen . 
Dit zijn algemeen lichtgewicht soorten epoxy plamuur,dit om het  eind gewicht van het schip te beperken. 
Dit type dient echter weer af geplamuurd te worden met een fijnere epoxy, afwerkplamuur, om een glad en strak oppervlak te verkrijgen. 
Voor de doe-het-zelver zijn er ook universele epoxyplamuren, als vervanging van bovenstaand vermelde epoxy’s.
 
Een Voorbeeld hiervan is;
International Watertite en De IJssel Variopox Plamuur. 
Het merendeel van de epoxyplamuren hebben een langzame uithardingstijd, dit kan 6 uur zijn, oplopend naar 24 uur en meestal is tevens een minimumtemperatuur vereist van ongeveer 12 graden Celsius voor de verwerking. 
Epoxyplamuur heeft een bepaalde mate van flexibiliteit,genoeg om rek en krimp op te vangen van verschillende ondergronden zoals hout,staal en polyester,dit is de reden dat deze epoxy plamuur veelvuldig toegepast wordt.

Het advies is;

De plamuur dikker aan te brengen dan noodzakelijk, en na ongeveer 24 uur het teveel aangebrachte weg te schuren.
Indien u veel langer wacht dan de 24 uur,bestaat de kans dat schuren moeizamer is omdat de plamuur veel harder is geworden en zich dus moeilijker laat bewerken.  
Tevens een groot voordeel van deze plamuur is dat hij ook over 1 component verflagen en primers aangebracht kan worden,de reden hiervan is dat epoxyplamuur oplosmiddelvrij is in de meeste gevallen ( hierdoor ook weinig tot geen krimp bij het uitharden).    

Alkydplamuur

Kenmerken:

  • 1-component
  • Sterkere Krimp tijdens het drogen
  • Alleen voor boven water toepassing (scheepvaart).
  • Slechts in heel dunne lagen (schraplagen) toepasbaar.
  • Veelvuldig toegepast binnenshuis voor kleine reparaties.

Dit is de ouderwetse plamuur. Eén Component, vaak een tube of uit een klein blikje.Deze plamuur kan op hout gebruikt worden, eventueel ook op staal, maar dan alleen na aanbrengen van een roestwerende primer.

Echter meestal toegepast bij kleinere reparaties van stucwerk en hout, enz. Binnenshuis.  
Is zeer makkelijk te verwerkbaar omdat geen componenten gemengd hoeven te worden en dus direct klaar voor gebruik is. 

Nadeel van deze plamuur is  dat hij altijd een beetje inzakt na droging en dus meestal in meerder lagen aangebracht moet worden om het gewenste resultaat te bereiken. 
In combinatie met een langere droogtijd van gemiddeld 24 uur heeft dit ervoor gezorgd dat deze plamuur niet veel meer gebruikt wordt in verhouding tot de andere plamuur soorten.        

Er zijn verschillende soorten polyester plamuren zoals:

Glasvezelplamuur V11

Geschikt voor opvullen van diepe deuken en voor reparatie van kleine roestige oppervlakken. Goede hechting direct op staal. de glasvezelplamuur V11 geeft kleverig oppervlakte en dient altijd met een andere plamuur afgewerkt te worden. Deze plamuur wordt veel gebruikt in bijvoorbeeld botenbouw, carrosseriesector, voor vormstukken ,voor metaal en hout. Zeer veelzijdig toepasbaar dus.

Multi plamuur

Universele plamuur met goede hechtingseigenschappen op alle plaat metalen ondergronden en voor reparatie van gegalvaniseerde en aluminium auto carrosserieën.

Deze plamuur is ook te gebruiken als vul en fijn plamuur.

Polyester fijn plamuur

Deze plamuur is geschikt voor het opvullen van kleine gaatjes en het strak maken van een product.

Afwerk plamuur voor plaat, GVK, hout, beton.

Polyester vulplamuur

Deze plamuur wordt veel gebruikt voor diepe deuken op horizontale en verticale oppervlakken.

Spuitplamuur

Snel drogende, gemakkelijk schuurbare polyester spuitplamuur voor het opvullen van oneffenheden en pinholes in kleine tot grote oppervlakken.

Voor diepe oneffenheden eerst opvullen met glasvezelplamuur of polyesterplamuur. Deze plamuur dient verwerkt te worden met de spuit. Schuurbaar na ca. 3 uur. Overschilderbaar met DD Lak.

Voor gebruik mengen met 2% van de bijgeleverde verharder