LET OP: Eindejaarssluiting PolyesterGigant | 19 december t/m 5 januari

Webshop is open, echter bestelling worden niet eerder in behandeling genomen en verzonden dan 6 januari 2025

Woensdag 18 december tot 12.00 uur is de laatste dag dat wij orders verzenden. 

                                         Fijne Feestdagen

Epoxyplamuren:

EP-Plamuur is een smeuïge, krimpvrij uithardende vul- en rijplamuur op basis van een twee componenten epoxyhars. EP-Plamuur is goed schuurbaar en heeft een korte uithardingstijd. Geschikt voor vullen en lijmen van o.a. hout, metaal, GVK, schuim enz. Goed bestand tegen zoet en zout water, chemicaliën, oliën en vetten.

Algemene informatiePlamuren.

Plamuur/Filler/Bondo.

Het lijkt eenvoudig, maar er zit nogal verschil onderling in de verschillende soorten plamuur en de toepassingen hiervan, met als gevolg dat een verkeerd gebruik/toepassing snel gemaakt is met alle gevolgen van dien na verloop van tijd.

Globaal zijn er 3 plamuur soorten te onderscheiden (in de jachtbouw)

  • Polyester plamuur (wordt ook wel staalplamuur genoemd)
  • Epoxy plamuur.
  • Alkyd plamuur

Epoxyplamuur

Kenmerken:

  • Twee componenten plamuur
  • Water en chemicaliën bestendig
  • Voor bijna alle ondergronden toepasbaar
  • Voor onderwater toepassing en boven water toepassing (scheepvaart)
  • Voor grotere en kleine laagdiktes toepasbaar(evt. in meerder lagen)

Dit is de meest gebruikte plamuur in de jachtbouw en is gemaakt op basis van een epoxy.Op grotere schepen worden soms wel honderden kilo’s epoxyplamuur aangebracht,dit om alle oneffenheden weg te werken en de scheephuid een spiegelglad uiterlijk te geven. Vervolgens volgt veel schuurwerk en wordt een groot deel er dus ook weer afgeschuurd.
Er bestaan meerdere soorten epoxyplamuur,professionele bedrijven werken meestal met een grove soort om diepere gaten  en deuken  te vullen . 
Dit zijn algemeen lichtgewicht soorten epoxy plamuur,dit om het  eind gewicht van het schip te beperken. 
Dit type dient echter weer af geplamuurd te worden met een fijnere epoxy, afwerkplamuur, om een glad en strak oppervlak te verkrijgen. 
Voor de doe-het-zelver zijn er ook universele epoxyplamuren, als vervanging van bovenstaand vermelde epoxy’s.
 
Een Voorbeeld hiervan is;
International Watertite en De IJssel Variopox Plamuur. 
Het merendeel van de epoxyplamuren hebben een langzame uithardingstijd, dit kan 6 uur zijn, oplopend naar 24 uur en meestal is tevens een minimumtemperatuur vereist van ongeveer 12 graden Celsius voor de verwerking. 
Epoxyplamuur heeft een bepaalde mate van flexibiliteit,genoeg om rek en krimp op te vangen van verschillende ondergronden zoals hout,staal en polyester,dit is de reden dat deze epoxy plamuur veelvuldig toegepast wordt.

Het advies is; De plamuur dikker aan te brengen dan noodzakelijk, en na ongeveer 24 uur het teveel aangebrachte weg te schuren.
Indien u veel langer wacht dan de 24 uur,bestaat de kans dat schuren moeizamer is omdat de plamuur veel harder is geworden en zich dus moeilijker laat bewerken.  
Tevens een groot voordeel van deze plamuur is dat hij ook over 1 component verflagen en primers aangebracht kan worden,de reden hiervan is dat epoxyplamuur oplosmiddelvrij is in de meeste gevallen ( hierdoor ook weinig tot geen krimp bij het uitharden).  

Polyester plamuur

Kenmerken:

  • 2-component, met verharder.( een klein tubetje rode BPO pasta bijgeleverd)
  • Korte uithardingstijd
  • Krimpt een beetje bij uitharding
  • Alleen voor boven water toepassingen(in de scheepvaart)

Polyesterplamuur ook wel staalplamuur genoemd,kan zowel op een ondergrond van  polyester,hout, als staal worden gebruikt. 
Dit type plamuur, op een basis van onverzadigde polyester, wordt ook zeer veelin de auto branche gebruikt, omdat het grote voordeel de snelle uitharding is. 
Deze plamuur soort is na het aanbrengen al na een half uur schuurbaar.Uitermate geschikt voor snelle reparaties en noodreparaties.

 Nadeel van dit type plamuur is dat het vocht opneemt in geringe mate.Dit kan ook vocht uit de omgevings lucht zijn, als de plamuur bijvoorbeeld overdag wordt aangebracht en niet dezelfde dag direct van een dekkende toplaag voorzien wordt; primer, verf of lak en het ’s nachts vochtig wordt zal dit gebeuren. De plamuur zal dit vocht later willen afgeven als de temperatuur overdag weer hoger wordt.

Gevolg is dat dit vocht opgesloten blijft tussen de uitgeharde plamuur en de verf/laklaag.
Dit kan resulteren in een plaatselijke slechte hechting van de verf/lak.

Deze plamuur is niet geschikt om grotere gaten op te vullen,omdat de plamuur te hard wordt,en de uitzetting bij warmte verschillen (zomer/winter) te groot is tov van de ondergrond waar deze op aangebracht is(hout of staal).

Gevolg is dan scheurvorming in de plamuur of op de overgang van de ondergrond naar de plamuur.

Voor grotere gaten in polyester laminaat is hiervoor een speciale polyester plamuur ontwikkeld, namelijk glasvezelplamuur. 
Dit is polyester plamuur met een toevoeging van losseglasvezels, die dienen als een wapening/versterking. 
Dit geeft een vrij grof uiterlijk na uitharding en zal dan ook af geplamuurd moeten worden met een gewone polyester plamuur.

Alkydplamuur

Kenmerken:

  • 1-component
  • Sterkere Krimp tijdens het drogen
  • Alleen voor boven water toepassing (scheepvaart).
  • Slechts in heel dunne lagen (schraplagen) toepasbaar.
  • Veelvuldig toegepast binnenshuis voor kleine reparaties.

Dit is de ouderwetse plamuur. Eén component, vaak een tube of uit een klein blikje.Deze plamuur kan op hout gebruikt worden, eventueel ook op staal, maar dan alleen na aanbrengen van een roestwerende primer.

Echter meestal toegepast bij kleinere reparaties van stucwerk en hout, enz. Binnenshuis.  
Is zeer makkelijk te verwerkbaar omdat geen componenten gemengd hoeven te worden en dus direct klaar voor gebruik is. 

Nadeel van deze plamuur is  dat hij altijd een beetje inzakt na droging en dus meestal in meerder lagen aangebracht moet worden om het gewenste resultaat te bereiken. 
In combinatie met een langere droogtijd van gemiddeld 24 uur heeft dit ervoor gezorgd dat deze plamuur niet veel meer gebruikt wordt in verhouding tot de andere plamuur soorten.        

Er zijn verschillende soorten Epoxy plamuren in ons assortiment zoals:

Epoxyplamuur RV

EP-Plamuur is een smeuïge, krimpvrij uithardende vul- en rijplamuur op basis van een twee componenten epoxyhars. EP-Plamuur is goed schuurbaar en heeft een korte uithardingstijd. Geschikt voor vullen en lijmen van o.a. hout, metaal, GVK, schuim enz. Goed bestand tegen zoet en zout water, chemicaliën, oliën en vetten.

Toepassing

  • EP-Plamuur is geschikt voor het plamuren en verlijmen van carrosserie, boten, vormstukken, modellen enz. . Als vulplamuur voor de scheepsbouw, zowel boven als onder de waterlijn. En voor het verlijmen en repareren van beschadigingen aan beton- en staalwerk.
  • Geschikt voor onder en boven de waterlijn

Epoxyplamuur Variopox

  • Variopox Plamuur is een twee-componenten plamuur op basis van een epoxy, wanneer er hoge eisen worden gesteld aan waterdampdichtheid en chemicaliën-bestendigheid. 
  • Eerste keus voor het onderwaterschip van de boot. Hecht prima op uitgeharde polyester, epoxy, hout en staal. Zeer goed schuurbaar, semi-flexibele plamuur.

Epoxyplamuur watertite

Watertite is een sneldrogende plamuur voor gebruik op Polyester, Metaal en stabiele houtconstructies. 
De samenstelling is krimpvrij en extreem waterbestendig, dit maakt het geschikt osmose reparaties. 

  • Vult tot 20 mm dik zonder uitzakken 
  • Voor gebruik boven en onder de waterlijn 
  • Zeer sterk en goede hechtingseigenschappen 
  • Eenvoudige mengverhouding van 1:1 voor het makkelijk afmeten van de componenten 
  • Zeer snel drogend 
  • Super-glad