LET OP: Eindejaarssluiting PolyesterGigant | 19 december t/m 5 januari

Webshop is open, echter bestelling worden niet eerder in behandeling genomen en verzonden dan 6 januari 2025

Woensdag 18 december tot 12.00 uur is de laatste dag dat wij orders verzenden. 

                                         Fijne Feestdagen

Wat is antifouling en waar wordt het voor gebruikt?

De vertaling van antifouling in het Nederlands is anti-aangroei, het gaat dus aangroei op het onderwaterschip tegen. Deze aangroei kan vervelende gevolgen hebben voor de vaareigenschappen van de boot, zoals verlies van snelheid, en mindere bestuurbaarheid (het schip reageert minder direct). Tevens kan het brandstofverbruik een stuk hoger komen te liggen, al naar gelang er meer aangroei onder uw boot is. En vergeleken met het aanbrengen van een (nieuwe) laag antifouling is het schoonmaken van een boot voorzien van antifouling met redelijke aangroei een fluitje van een cent.

Welke antifoulingsoorten zijn er?

Grofweg zijn er 3 types antifouling, hieronder de omschrijvingen:

Zelfslijpende antifouling
Deze soort, ook wel selfpolishing genoemd, schuurt zichzelf door middel van de wrijving van het water, tijdens het varen. Het voordeel hiervan is, dat er gedurende de jaren ook geen dikke koek op de romp komt van steeds nieuwe lagen. Nadeel is dat deze soort afgeeft, dus als de waterlijn gedurende het vaarseizoen wordt schoongeboend, zal dit ook leiden tot extra afgifte van antifouling. Hierdoor adviseren wij om de eerste 30 centimeter vanaf de waterlijn altijd een extra laag aan te brengen. Nadeel van deze soort antifouling kan zijn, dat mocht er te weinig laagdikte aangebracht is, er halverwege het vaarseizoen de ondergrond te zien kan zijn. Een zelfslijpende antifouling kan zowel over zelfslijpende, als harde antifouling aangebracht worden.

Harde antifouling
Bij een harde antifouling blijft de laagdikte intact, slechts de werkzame stoffen (bijvoorbeeld koper, of biociden) logen gedurende het vaarseizoen uit de laag. Dit uit zich echter niet in minder laagdikte na een jaar, dus om de bovengenoemde dikke koek na een aantal jaren (en dus lagen) te vermijden, is het wel noodzakelijk om te schuren, voordat u een nieuwe laag aanbrengt. Voordeel van deze soort is dat het uitermate geschikt is voor boten die geregeld getrailerd worden. Een harde antifouling kan slechts over een (andere) harde antifouling aangebracht worden.

Antifouling op teflonbasis
Niet veel gebruikt, maar moet toch genoemd worden, antifouling op teflon-basis. Dit is een dunne, harde antifouling, die alleen met zichzelf kan worden overgeschilderd. Meest gebruikte soort hiervan is International VC17M.

Welke soort moet u gebruiken?

Dit is afhankelijk van de soort die er momenteel op zit. Indien er een zelfslijpende antifouling op uw boot zit, zult u hiermee door moeten gaan. Zit er een harde antifouling op, dan kunt u kiezen. Wij adviseren om eerst een aantal lagen harde antifouling te gebruiken, en daarna over te stappen op zelfslijpend. Dit, in verband met het feit dat er dan geen verdere laagdikte-opbouw plaatsvindt.